95.
2008.06.01. 12:51
ELLENSÉGES VÁGYAK
Nem láttam még ehhez hasonló filmet. A szexualitás állatias, ösztönszerű megjelenítése találkozik az emberi agy által szült hamis ideológiákkal. A kettő összecsapása pedig harcba torkollik.
A Velencei Filmfesztiválon Arany Oroszlán-díjat kapott Ang Lee legújabb filmje, aki a hihetetlen siker ellenére sem hajlandó elárulni a vele készült interjúkban, hogy a film szexjeleneteit csupán imitálták-e. A kérdésre sokat sejtetően annyit felel: "Színészeimmel elhatároztuk, hogy elmegyünk a végsőkig..."
Wong (Tang Wei) egyetemistaként találkozik a vehemens Kuanggal (Wang Leehom), és első látásra egymásba szeretnek. Szerelmüknél azonban nagyobb horderejű eseményt hoznak a harmincas évek: kitör a második világháború, és Kínát megszállják a Japán seregek. Kuang egyetemi színjátszó csoportjával, melynek a bájos Wong is tagja, hazafias érzelmű előadásokat visz színpadra. Mikor tudomást szereznek egy hazaáruló, Mr. Yee (Tony Leung) érkezéséről, gyermeteg tervet eszelnek ki a férfi meggyilkolására. Így változik át Wong, a szerény diáklány MakTai Taijjá, a jómódú, csábító végzet asszonyává, akinek feladata az áruló közelébe férkőzni, és csapdába csalni őt. A lánynak fogalma sincs róla, hogy hamarosan elveszíti valódi személyazonosságát, és a szervezett ellenállás egyik tagja lesz, ám még ennél is nehezebb láncra verik őt saját vágyai. A Mata Hari-történet hősnője és Mr. Yee szenvedélyes, brutális kapcsolatba bonyolódnak, és többé már nem egyértelmű, ki kinek az oldalán áll.
A forgatókönyv Eileen Chang novellájából született, ám az eredeti elbeszélés mindössze huszonhat oldalból áll, a film pedig majd' két és fél órás. Ang Lee azonban gondoskodik róla, hogy egyetlen percet se unatkozzunk. A két főszereplő közötti vibráló feszültség soha nem látott energiákkal tölti meg a filmet. A gyanakvás és a haláltól való félelem erős, de a mindent elsöprő testi vággyal még ez sem kelhet versenyre.
- k -
|