70.
2007.04.28. 00:30
NAPFÉNY
"Má' megin' egy űrös film?" - kérdezte mellettem egy fiatalember az egyik multiplexben a Napfény trailerét látva, majd beleböfögött szusidzsoggingos haverja popcornjába, és ezen mindketten jót vidultak.
Bármilyen eltérő módon szocializálódtam is, mint a fent említett példányok, be kell látnom, igazuk van. Mer' űrös filmből bizony minden évben kapunk egy raklappal. Az Alien filmektől az Armageddonon át a Lost in space zöld színű animált majmáig azonban hosszabb út vezetett, mint Anettka józsefvárosi lakásából a világűr(peremé)ig. Láttunk már glicerinkönnyekkel átitatott szirupot, dokumentarista jellegű száraz kenyeret, és persze rémekkel-űrlényekkel megspékelt főzeléket is. Most azonban elérkeztünk a desszerthez. És most nem a space cake-re gondolok.
Okos tudós bácsik (oké, legalább én ne legyek hímsoviniszta) és nénik szerint a Napocska még úgy ötmilliárd évig bírja szusszal, aztán elénekelhetjük utoljára a Nap nyugodni tért. Eme baljóslat köré fonódik a Napfény is, melyben nyolc űrhajós indul elemet cserélni a Napba, hogy megmentsék a Földet. Hét évvel korában már kudarcba fulladt egy hasonló kísérlet, hiszen az egykori űrhajó - az Ikarosz - legénysége nyomtalanul eltűnt. Az új Ikarosz azonban még a mi kombinóinknál is menőbb, és a dream team is acélos... -nak tűnik. A bili akkor borul ki, mikor útjuk során szembesülnek a ténnyel: elődjeik talán élnek, és ha nem is virulnak, de a Nap rendesen megfogta őket. Miután a rádiókapcsolat megszakad a Földdel, és kiderül, hogy a legénység minden tagjának van valami szennyese, hamar kiderül: itt a lét a tét.
Danny Boyle, a Trainspotting rendezője ismét bebizonyítja, hogy műfaji korlátok nem szabnak határt neki, ha be akarja mutatni, milyen beteg tud lenni az emberi elme, és milyen végzetes lelki sérülések irányítják tetteinket. Ráadásul - ahogy már tőle megszoktuk - mindenre kiterjedő figyelme dögös harmóniát varázsol a kosztümök, a zene és a stílusos animáció világába. A színészi játék - az egyre fogyatkozó, életben maradt játékosok közötti feszültség - olyan erőteljes, hogy már-már elvonja a figyelmet arról a tényről, hogy itt valójában az emberiség megmentéséről van szó. Így valósulhat meg, hogy Boyle új színt vitt az űrös filmek világába, a szpéjsz valóságshow pedig még azokat a pillanatokat is felülmúlja, mikor VV Anett huszonkettedszerre is szakított VV Tomibojjal. Na jó, azért azt nem, de mindenképp rezeg a léc.
|