52.
2006.09.01. 21:40
TRISZTÁN + IZOLDA
Két lélek, akiknek szerelme soha sem teljesedhet be, mert a konvenciók elszakítják őket egymástól...
A konfliktus olyan mesterművek alapja, mint Shakespeare Rómeó és Júliája vagy a felejthetetlen musical, A West Side Story. Mindegy, hogy a római birodalom bukásakor vagy ma játszódik a történet, két idegen világból érkező szerelmes szív olyan megpróbáltatásokon megy keresztül, amelyet végül egyik sem él túl. Andersen meséjében, A kis hableányban a sellőlány habbá változott, és sosem kaphatta meg a herceget. A Túl a barátságon homoszexuális farmerei pedig - bár lélekben egyek voltak - csak akkor érezhették egymás közelségét, ha elbújtak a világ elől. A történetekben közös, hogy - noha a bűnös vonzalomért a főhősök halállal fizetnek - szerelmük túlél mindent, és évszázadok múltán sem feledjük el őket. Így történhetett, hogy egy olyan tehetség, mint Ridley Scott majd' húsz évig küzdött dédelgetett álma megvalósításáért. Neki sikerült: vászonra álmodta minden idők egyik legcsodálatosabb szerelmi történetét. Véres háború zajlik Anglia és Írország között. Egy kettészakadt ország egyik fele azért küzd, hogy a két föld újra eggyé váljon, míg mások azért ontják egymás vérét, hogy saját országukban, saját törvényeik szerint élhessenek. Trisztán kisfiúként nézte végig, ahogy az írek lemészárolják a szüleit. A bosszúszomjas fiúnak a sors ironikus módon tanítja meg, hogy az érzelmek nem ismernek emberi kéz által húzott országhatárokat. Az eszméletlen állapotban hánykolódó fiatalembert egy tündéri szépség menti ki a tenger habjai közül, és ezzel nemcsak az életét adja vissza, de a szeretetben való hitét is, melyet Trisztán szülei halálakor elveszített. A szőke lány a tűzzel játszik, hiszen a király egyetlen leányaként halál várna rá, ha kiderül: az ellenség egyik fiát ápolja a tengerparti viskóban. Ám ami még veszedelmesebb: a két fiatal között olyan szerelem szövődik, amelynek nem lehet parancsolni... Artur Reinhart operatőr képei szívbemarkolóan gyönyörűen mutatják be a hófehér tengerparti sziklákkal és esős, zöldellő völgyekkel ékes ír tájat, hogy gyakran már a képek látványától könnybe lábad a szemünk. Szokatlan kontraszt, hogy az elementáris, vad szerelmi történet lágyan ringatózó csónakként siklik velünk a tragikus végkifejletig. Az eredmény egy sírni valóan szép film, amely Kevin Reynolds rendezőt ismét a Robin Hooddal elért magaslataiba repíti, James Franco pedig egyenesen igéző a szigorú kötelesség és a tiltott szerelem között vergődő Trisztán szerepében.
- Steiner Kristóf -
|