16.
2005.09.09. 21:49
A REMÉNY BAJNOKA
Életrajzi filmet készíteni óriási kihívás.
Megtörténhet, hogy egy kegyetlen diktatúra elnökének vasmarkú felesége a vásznon primadonnaként dalol fejhangon, hófehér abroncsos szoknyában. A másik lehetőség: a száraz tények felsorolása azt az érzetet kelti bennünk, hogy egy dokumentumfilmet nézünk a diszkávörin.
A Remény bajnoka sajnos - vagy hál' istennek - úgy fickándozik a két véglet között, mint Julia Roberts a Pretty Womanben, mikor megkapta a 3000 dollárt. Persze nincs ezzel semmi baj... elvégre a filmnek is el kell adnia magát. Glicerinkönnyek Crowe orcáján, Wednesday Addams iskolai előadását lepipáló vérfürdők, gyémántként csillogó jégvirágos ablak, és (még jobban) elszürkített arcú Renée Zellweger az általános iskolai írásvetítő-fóliákat idéző, precízen pontokba szedett adathalmaz kellős közepén. Hollywood ezúttal egy lavórnyi vízben engedte szabadjára Willyt, ám egy jó bálna kis helyen is elfér. Ez egy elég jó film lett. James J. Braddock és kis felesége (szó szerint kicsi) "szerénysorban" éldegélnek gyermekeikkel. A menü mindennap ugyanaz (semmi), és úgy düledezik a házuk, hogy még Füles kunyhójára is elcserélnék, ha tudnák, hol lehet a Százholdas Pagony. Egy szép nap Braddock lehetőséget kap: kiállhat bokszolni egy bajnok ellen. Győzelem, címlap, lazac, kaviár, aztán puff. Nagyobbat zuhant, mint Konta Barbara a kidumálóshow-ból az irodai munka szürke homályába. Egyetlen vereség, egy eltört kar, és oda a fényes karrier. Hosszú évekig rakodómunkásként kénytelen dolgozni, ő, aki egykor ünnepelt híresség volt. De a sors kegyes hozzá, így főnixmadárként támad fel hamvaiból, hogy újra bebizonyítsa: a töltött káposzta felmelegítve jó csak igazán. Picit fura látni a hírhedt "Mindenkimegvolthollywoodban" Crowe-t, ahogy a becsület bajnokát, és példás családapát alakítja, de vitathatatlanul hiteles, sőt nekem Oscar-gyanús is. Szegény Zellwegernek nem maradt sok lehetősége teljesíteni, de ha mázlija volt, Russell őt is elkapta egy körre a forgatáson.
Steiner Kristóf
|